Bahagianya Merayakan Cinta 3

bismiLLah

i_love_you_rainbow_large

[Taman Ke-empat] Ada Cinta dalam Kata.

”Cinta” , kata ustaz Anis Matta dalam serial cintanya yang bertajuk ‘Cinta Terkembang Jadi Kata’ , Selalu membutuhkan KATA tidak seperti perasaan-perasaan lain, cinta membutuhkan kata lebih dari apa-apapun. Maka ketika cinta terkembang dalam jiwa, tiba-tiba kita merasakan sebuah dorongan tak terbendung untuk menyatakannya dalam kata.

Sebab, kata beliau lagi ‘Cinta adalah gelombang makna yang menggores langit hati, maka jadilah pelangi. Goresannya kuat , warnanya terang, paduannya rumit, tapi semuanya nyata InDah..’

Itu sebabnya Ada surat cinta, cerita cinta, ada puisi cinta. Ada lagi cinta. Semuanya adalah KATA.

^^

Lalu BAGAIMANA mengikhtiyarkan cinta dengan KATA?

Pertama, kata Ustaz Mohamad Fauzil ‘Adhim dalam Agar Cinta Bersemi Indah, sebutlah namanya dengan CINTA dan ada panggilan sayang untuknya.

Rasulullah memanggil ‘Aisyah dengan Aisy, Humairaa(yang kemerahan pipinya. Ketika rumahtangga mulai beku tanpa cinta , panggilan mesra dapat membangkitkan kehangatan dan cinta.

Boleh jadi Anda bukan pujangga, tetapi kita harus melatih diri untuk pandai merangka kata. Cara pikiran maskulin yang mengatakan kata-kata tidak penting, yang penting adalah bukti hanya tepat dipakai dalam persabatan dunia lelaki. Wanita membutuhkan KATA. Ia ingin mendengar bahawa Anda benar-benar mencintainya.

Tampak, terkadang kata-kata ‘gombal’ diperlukan untuk membina sebuah keakraban yang yang barakah. Betapa penuh pengertiannya risalah Islam ketika memaklumkan bahwa dusta diijinkan di 3 tempat. Salah satunya adalah antara suami dan isteri.

”Rasulullah saw membolehkan dusta dalam tiga perkara, peperangan, mendamaikan dua rang yang berselisih dan perbicaraan suami isteri” (HR Ahmad)

Tentu DUSTAnya bukan DUSTA untuk menipu, bukan kerana ingin mengkhianati, bukan pula menyembunyikan hal yang seharusnya diketahui atau mengada-adakan kebohongan. Bukan itu semua.

DUSTAnya adalah dusta yang menguatkan ikatan, menghargai dan memberi motivasi. Dustanya berupa kalimat romantis menyanjung penampilan. Dustanya adalah untuk masakan yang keasinan. Dustanya bisa jadi berwujud ekspresi manja penuh kerinduan atau kata-kata I Miss You padahal baru berpisah 2 jam yang lalu!

Iktiyarkan cinta dengan kata-kata. Dan duniakan menyaksikan kelahiran pujangga baru. Anda! Tak harus untuk dunia, tetapi untuk seorang wanita solehah yang lebih berharga daripada dunia seisinya. Biarkan hati anda menyanyi, biarkan kata-kata melagukan cinta. Lewat telefon mesra , sms romantis, surat cinta, puisi cinta, nasyid cinta..semuanya…

Ikhtiyarkan cinta dengan kata-kata. Buatlah ia terbelalak dengan tempelan kertas merah jambu yang berbentuk hati di setiap sudut rumah. Tulis di meja riasnya ‘Aku mencintaimu kerana kamu cantik’. Tulis di lemarinya ‘ Aku mencintaimu kerana kamu rapi’ Tulis untuk pintu musollanya ‘ Aku mencintaimu kerana kamu salihah. Tulis di dapurnya ‘ Aku mencintaimu kerana kamu lezat’.

sumber: Karya Bahagianya Merayakan Cinta. Salim A Fillah
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s