Dimanakah Kekuatan Islam??

Teringat ana sewaktu di tanah air 3 bulan yang lepas, Ustazah Nasriah pernah menyampaikan pengisian yang cukup bermakna buat diri ini. Ana ingat lagi, kesibukan di rumah dahulu banyak membuat diriku mengeluh. walaupun ana tahu, Allah tak suka hambanya yang suka mengeluh.kadang-kadang ana usaha juga ya Allah…tapi kadang-kadang juga ana kalah pada hawanafsu. Namun, pada masa itu, menitis air mata kerana teguran tajam ‘mengena’ pada ana.

Sayang sungguh padaMu ya Allah…sayang sungguhMu padaku…rasanya boleh dikira dengan sebelah jari sahaja, banyak mana diriku pernah dibiarkan begitu sahaja dengan iman yang merundum.(tentulah sewaktu diri ini kalah pada kemalasan berjuang dengan hawanafsu) Namun, sejak dahulu lagi, Engkau tidak pernah lupakan daku. Ya Allah… igfirli ya Allah..lailahailla anta, subhanaka inni kuntu minazzhoolimin..amiiin

Point yang ana palin tersentuh pada waktu itu adalah perlunya kite merebut 5 perkara sebelum datang 5 perkara.

Dan daripada ibnu Umar ra katanya, Rasulullah saw telah menepuk bahuku serta
bersabda “hendaklah engkau jadi didunia ini seolah-olah berdagang dinegeri orang
atau sebagai orang yang melintasi jalan.” Ibnu Umar ra berkata, jika kamu berada
diwaktu petang janganlah kamu tangguh kewaktu pagi dan jika kamu berada diwaktu
pagi janganlah kamu tangguh kewaktu petang. Rebutlah kesempatan sewaktu kamu
berada didalam keadaan sihat sebagai persediaan diwaktu engkau sakit dan ketika
engkau masih hidup sebagai bekalan ketika engkau mati.” (AlBukhori)

Teguran, nasihat demi nasihat diberikannya supaya akhwat yang hadir hari itu sedar dengan perlunya kite menggunakan tenaga muda remaja kita ni dengan sebaik-baiknya. Waktu inilah kita ada masa untuk gerakan, waktu ini sahaja la, waktu remaja kita….lepas tua nanti, tiadalah lagi zaman remaja kita ini. Wahai diri, masihkah dikau ingat pada firman Allah (8:60)?? Allah sendiri mengingatkan kita agar persiapkan diri dengan segala kemampuan yang ada agar boleh berdepan dengan tertera-tentera musuh. masyaAllah…

ingatkah wahai diri, akan firman Allah ayat (8:65)

Wahai nabi! kobarkanlah semangat para mukminuntuk berperang . Jika ada 20 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 200 orang musuh. Dan jika ada 100 orang yang saba diantara kamu, niscaya mereka dapat mengalahkan seribu orang kafir kerana orang kafir itu adalah kaum yang tidak mengerti.

Allahualam..jazakillah sis, yang membentangkan usul 20 dengan begitu cemerlang sekali. ayuh sahabat! Mari kita Muhasabah diri!

Sabda nabi,'” umat islam akhir zaman ini terlalu banyak, tapi sayang, mereka diibaratkan seperti roti yang diselimuti dan dibawa semut-semut !”

-roti:umat Islam

-semut: penyakit wahan; cintakan dunia dan takutkan mati

allahualam

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s